Gå til hovedindhold
Bolig

Kommunale lejeboliger

Næstved Kommune ejer et antal udlejningsejendomme, hvoraf de fleste ligger i Næstved by.

Indhold

    Næstved Kommune ejer selv ca. 970 almene ældre- og plejeboliger. Det er NKBolig, der står for administrationen af de almene ejendomme og vi skal ses som kommunens eget boligselskab.

    Det almene byggeri er demokratisk opbygget med beboerbestemmelse og er et af de områder, som er mest gennemreguleret af lovgivningen. Alle gældende love og regler er vedtaget i Folketinget.

    De fleste af udlejningsejendommene ligger i Næstved by.

    Det er ikke muligt at blive skrevet på venteliste.

    Ledige boliger kan søges via www.boligportal.dk

    Beboere i almene boliger har ved indflytningen mulighed for at søge om hjælp til indskud samt husleje. Hjælpen består af indskudslån og individuel boligstøtte, som kan søges via Team Enkeltydelser og Boligindskud, der kan rettes henvendelse på telefonnr. 55 88 66 60

    I forbindelse med nøgleudleveringen til din almene bolig, skal du sammen med en teknisk servicemedarbejder gennemgå din nye bolig og der skal udarbejdes en indflytningsrapport. Denne skal underskrives af begge parter. 

    Rapporten indeholder din og den tekniske servicemedarbejders bemærkninger til boligens standard ved indflytningen. De fejl eller mangler, der noteres i indflytningsrapporten, kommer du ikke til at betale for ved fraflytning. 

    Du kan efterfølgende også udfylde en fejl- og mangelliste, som du senest 14 dage efter nøgleudleveringen skal aflevere til NKbolig, hvor fejl- og mangellisten vil blive gennemgået. Hvert punkt vil blive vurderet og du vil få besked om, det er noget, som vil blive udbedret eller blot noteret.

    Selve bygningsforsikringen tegnes af afdelingen.

    Du rådes til selv at tegne en indbo/familieforsikring, hvis du ønsker at forsikre dine møbler og andre private ejendele, inklusiv dem du måtte opbevare i kælder- eller loftsrum, hvis nu uheldet skulle være ude. 

    Så længe du bor i din bolig, har du pligt til selv at vedligeholde den. Det vil sige, at du selv skal sørge for at holde boligen i pæn og forsvarlig stand og sørge for maling af lofter, tapetsering eller maling af vægge, træværk og radiatorer samt gulvbehandling.

    Der er til boligafdelingen tilknyttet et vedligeholdelsesreglement, som indeholder retningslinjer for, hvordan din bolig skal vedligeholdes. Vedligeholdelsesreglementet er udleveret sammen med din lejekontrakt ved indflytning.

    Når du bor i vores almene boliger, nyder du godt af den daglige, professionelle service fra vores tekniske servicemedarbejdere. Du skal ikke bekymre dig om eller betale for almindelige reparationer og vedligehold, såsom dryppende vandhane, et løbende toilet eller et køleskab, som ikke virker. 

    Du skal blot kontakte vores service telefon på nr. 55 88 62 62

    De tekniske servicemedarbejdere sørger også for at vedligeholde fællesarealer i afdelingen samt snerydning. 

    Overordnet set, så er en husorden en slags leveregler, som alle beboere skal overholde. Sådanne fælles regler er nødvendige og sikrer, at det er rart at bo i afdelingen og at dagligdagen fungerer. 

    Det er dit ansvar som lejer, at du og dine gæster overholder reglerne, der er beskrevet i husordenen og som er besluttet og godkendt af beboerne selv.

    Den gældende husorden for netop din boligafdeling, har du fået udleveret sammen med lejekontrakten ved indflytning. 

    En gang om året afholdes der ordinært afdelingsmøde, hvor der bl.a. forelægges regnskab for det forgangne år og behandles budget for det kommende år. Dette møde plejer som udgangspunkt at ligge i august/september måned og indkaldelse med dagsorden udsendes mindst 4 uger før selve mødet. 

    Adgangsberettigede er lejere i afdelingen samt disses ægtefæller. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt medmindre, der er tale om generalfuldmagt. 

    En gang årligt udarbejdes der regnskab over de a conto beløb, du har betalt til via din husleje. Hvis dit forbrug har ændret sig eller priserne stiger, kan a conto beløbet ændres med 6 ugers varsel.

    Uanset om du skal have penge tilbage eller betale, vil beløbet blive reguleret over din husleje. 

    Pr. 1.6.2025 bliver du automatisk tilmeldt el til Andel Energi, hvis du ønsker en anden udbyder, skal du selv kontakte- og tilmelde din adresse til den nye udbyder. 

    Hvis du har spørgsmål vedrørende pleje, madordning eller lignende, bedes du rette henvendelse til Center for Sundhed og Ældre, da NKBolig kun administrerer selve boligen. 

    Center for Sundhed og Ældre kan træffes på telefonnr. 55 88 12 00

    En bolig skal opsiges skriftligt, hvad enten der er tale om almindelig fraflytning eller dødsfald.

    Opsigelsen skal altid indeholde navn, adresse på boligen, der opsiges.
    Hvis lejer selv opsiger, er det vigtigt at anføre ny adresse. Hvis det er pårørende, der opsiger på lejers vegne, er det ligeledes også vigtigt at anføre navn, adresse og tilknytning til lejer på kontaktperson. 

    Opsigelsen skal som ovenfor nævnt altid være skriftlig og kan sendes pr. mail til NKBolig@naestved.dk 

    Hvis det foretrækkes, kan opsigelsen afleveres hos NKbolig, Teatergade 8, 4700 Næstved, hvor der også er brevindkast, hvis man kommer udenfor åbningstiden. 

    Hvis det er en ældrebolig, der opsiges, er varslet løbende måned + 3 måneder. 

    Hvis det er en plejebolig, der opsiges, er varslet løbende måned + 1 måned. 

    Du kan i lejekontrakten se, hvilken boligtype det er og dermed også opsigelsesvarslet for dit lejemål.

    Alle ved at der er så mange ting at forholde sig til, når boligen først er opsagt, men det er vigtigt at ringe til NKbolig på nr. 55 88 60 50 og få aftalt en dato til udflytningssynet.

    Boligen skal være tom og rengjort, når udflytningssynet foretages. Husk derfor også at fjerne gulvtæpper, gardiner, rullegardiner, persienner og gardinstænger mv. Husk også at medbringe alle nøgler/brikker til synet.

    Ligesom ved din indflytning, vil boligen også her blive gennemgået af en teknisk servicemedarbejder. Den tekniske servicemedarbejder vil fastslå omfanget af de nødvendige vedligeholdelsesarbejder. Ved synet udarbejdes der en prissat udflytningsrapport, hvoraf det fremgår, hvilke arbejder, der skal laves. Prissættelsen er anslået og kan variere med +/- 10%.

    Du eller en stedfortræder har naturligvis også ret til at deltage i synet. 

    Når boligen er sat i stand, vil der blive lavet en endelig regning for det, man eventuelt skal betale. Udgifterne vil blive modregnet i det indbetalte indskud.

    Vær opmærksom på at du ikke må opsige elaftaler mv., da du fortsat hæfter for lejemålet i istandsættelsesperioden. 

    Alle vores almene boligafdelinger har A-ordning, hvilket betyder at man opsparer "en ret" på 1% pr. måned til at få gjort i stand ved fraflytning.

    Med andre ord, så betyder det at når man har boet i lejemålet i 8 år og 4 måneder, vil det være den fulde udgift til normal istandsættelse (lofter, vægge og rengøring efter håndværkere) der vil blive dækket af afdelingens henlæggelseskonto.

    Øvrige punkter (anført som misligholdelse på udflytningsrapporten) vil altid skulle betales af fraflytter, jf. Bekendtgørelse om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger.

    Såfremt du og NKbolig ikke kan blive enige, kan du klage til beboerklagenævnet. Det skal altid ske skriftligt og det koster kr. 169,00 (2025). Beløbet prisreguleres hvert år.

    De problemer, som beboerklagenævnet kan behandle, er bl.a.:

    • Boligens standard ved indflytningen
    • Vedligeholdelse og istandsættelse (f.eks. kan man klage over en flytteopgørelse, hvis man er utilfreds med opgørelsen)
    • Betaling af aconto vand/varme
    • Forbrugsregnskaber
    • Husordensovertrædelser
    • Lovligheden af de beslutninger, som er truffet af beboerdemokratiet (det vil sige, om de beboerdemokratiske regler er overholdt)

    Kontakt

    Center for Ejendomme og Indkøb

    NKbolig

    Telefon: 5588 6050

    Relevante artikler