Gå til hovedindhold
Skole

Iværksætteri på skemaet: Elever skulle få 100 kroner til at vokse

To femteklasser på Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund har været med i et undervisningsforløb om iværksætteri, købmandskab og grundlæggende økonomiske begreber.

19. jun. 2026

Kamma og Clara havde investeret deres startkapital i majskerner, saft, kopper m.m. De håbede at få et overskud ved at sælge popcorn og slushice.

Indhold

    Der var boder med kaffe, kage, smykker, stress-legetøj og meget mere, da femteklasserne på Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund holdt markedsdag i tirsdags.

    Formålet var at sælge for mere end de havde haft udgifter for, og dermed få de 100 kroner de startede med, til at vokse.

    Tristan fra 5.B stod i en bod med salg af stresslegetøj, og bowling.

    - Vælter man alle keglerne, må man tage et stykke slik, fortalte han og viste en kasse med Dumle-karameller frem.

    I en anden bod solgte Kamma popcorn og slush-ice sammen med resten af sin gruppe, men salget gik ikke helt let fra start:

    - Det har været super sjovt. Men også lidt stressende, hvis noget går galt. Vores slushice-maskine drillede lidt, så vi var nødt til at starte helt forfra, fortalte hun.

    Elever lærte om indtægter og udgifter

    Markedsdagen var en afslutning på et undervisningsforløb kaldet Iværksættermissionen, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

    Da dagen var omme, lød klassernes samlede overskud på 2400 kroner. Nu skal eleverne i fællesskab finde ud af, hvad pengene skal bruges på.

    - Det har været et godt matematikprojekt. Vi har arbejdet med budgetter, indtægter og udgifter, og eleverne har virkelig forstået, at jo mere de køber ind for, jo mere skal de tjene for at få et overskud, siger klasselærer Stine Holmsgaard Kristensen og fortsætter:

    - De har også haft gode snakke om, hvad deres produkter skulle koste. Nogen opdagede jo, at en anden gruppe havde en lavere pris på en tilsvarende vare, og hvad gør man så? Sætter sin egen pris ned?

    Mere iværksætteri i skolerne

    Til efteråret får endnu flere elever mulighed for at arbejde med entreprenørskab og iværksætteri.

    Den 12. november – og igen i 2027 - er Næstved Kommune vært for landsfinale øst i opfinderkonkurrencen Projekt Edison ved Danmarks Entreprenørskabsfestival.

    Her dyster elever fra 6. og 7. klasser fra hele Østdanmark i at udvikle løsninger på virkelige udfordringer.

    Siden 2014 har skoler i Næstved Kommune deltaget i Projekt Edison. Der plejer at være 300-400 elever med fra kommunens folkeskoler, og flere gange er nogle af dem endt i top fem i landsfinalen.

    Konkurrencen giver eleverne mod til at tænke stort, tage chancer og lære af fejl.

    Undervisningen er virkelighedsnær, og eleverne undersøger, eksperimenter og arbejder sammen på nye måder, som kan styrke klassens fællesskab.

    Fotos fra markedsdagen:

    Tristans gruppe solgte bowling-forsøg og fidgets (stresslegetøj) til markedsdagen på Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund

    Flotte, hjemmelavede smykker blev solgt fra den lyserøde Accesory-bod, som Naya, Simone og Ianna stod bag.

    Lærer Stine Holmsgaard Kristensen, pædagog Martin Pedersen og lærer Anne Poulsen stod for undervisningen i Iværksættermissionen i 5.B og 5.C .

    Det vrimlede med forældre, bedsteforældre, søskende og andre potentielle købere til markedsdagen

    Var man lækkersulten, var det svært ikke lige at lægge en 5'er eller en 10'er i en af elevernes mad- eller kageboder.

    I fidget- og bowlingboden kunne man forsøge sig med at vælte kegler. Fuld plade gav en Dumle.

    Slushice og popcorn var den forretningsidé, som Kamma og hendes gruppe satsede på.